Με γοργούς ρυθμούς καλούνται να συνεχίσουν οι Δήμοι και οι Φορείς την κατάλληλη προετοιμασία για την υλοποίηση των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) και την επιτυχή ολοκλήρωση προμήθειας και εγκατάστασης ηλεκτρικών φορτιστών.
Κατά τη διετία 2021 – 2022, σχεδόν το σύνολο των Δήμων της χώρας ολοκλήρωσαν με επιτυχία την εκπόνηση των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ), ως μια πρώτη προσπάθεια για τη συντεταγμένη προώθηση της ηλεκτροκίνησης σε εθνικό επίπεδο, στο πλαίσιο των ευρύτερων πολιτικών της Πράσινης Συμφωνίας για τον περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τον κλάδο των μεταφορών. Μέσω των ΣΦΗΟ επιχειρήθηκε η ιχνηλάτιση σημείων κοινόχρηστου χώρου για την εγκατάσταση, δημοσίως, προσβάσιμων ηλεκτρικών φορτιστών, λαμβάνοντας υπόψιν κριτήρια, όπως η επισκεψιμότητα (σημεία ενδιαφέροντος), οι συγκεντρώσεις πληθυσμού και το καθεστώς στάθμευσης. (Κάθε ένα από τα παραπάνω κριτήρια συνδεόταν και με το μελλοντικό προφίλ χρήσης του φορτιστή άρα και των λειτουργικών του χαρακτηριστικών).
Πλέον, λαμβάνοντας υπόψη και τα στοιχεία της προσφάτως δημοσιευμένης υπουργικής απόφασης 96401 της 7ης Απριλίου, οι Δήμοι και γενικά οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης και οι αρμόδια φορείς θα πρέπει να εισέλθουν με γοργούς ρυθμούς στην ορθολογική και έγκαιρη προετοιμασία και οργάνωση του επόμενου σταδίου, πριν ξεκινήσουν οι διαδικασίες δημοπράτησης της προμήθειας και εγκατάστασης των προβλεπόμενων φορτιστών.
Η προετοιμασία αυτή περιλαμβάνει την απαιτούμενη διερεύνηση μιας σειράς από παραμέτρους, που αφορούν σε:
• ζητήματα αδειοδότησης των θέσεων φόρτισης,
• ιδιοκτησίας του χώρου εγκατάστασης,
• απαιτήσεων ηλεκτροδότησης,
• αλλά και της απαιτούμενης τιμολογιακής πολιτικής,
έτσι ώστε να υπάρξει κατάλληλη πρόβλεψη για την αντιμετώπιση γραφειοκρατικών ζητημάτων και όχι μόνο, που μπορούν να επηρεάσουν την υλοποίηση του όλου εγχειρήματος.
Πιο συγκεκριμένα, οι Δήμοι θα πρέπει να ξεκινήσουν άμεσα τις απαραίτητες ενέργειες «χαρακτηρισμού» των θέσεων φόρτισης, που περιλαμβάνουν την πραγματοποίηση αυτοψιών και ελέγχων για την αξιολόγηση των θέσεων βάσει περιορισμών της κείμενης νομοθεσίας (ΟΜΟΕ, Κ.Ο.Κ.) και στη συνέχεια να δρομολογήσουν τα απαιτούμενα βήματα των εγκρίσεων από τα αρμόδια συμβούλια και φορείς. Σκοπός είναι να διασφαλιστεί πως στις προβλεπόμενες θέσεις θα μπορεί να λαμβάνει χώρα η διαδικασία της φόρτισης από κυκλοφοριακή άποψη με τήρηση των απαραίτητων συνθηκών οδικής ασφάλειας.
Παράλληλα, θα πρέπει να υπάρξει και ένας προέλεγχος για τον εντοπισμό των κρίσιμων στοιχείων που αφορούν στη σύνδεση του συνόλου των φορτιστών με το δίκτυο διανομής, ώστε έστω και σε προκαταρκτικό στάδιο να γίνει μια προεργασία για την ορθολογική κοστολόγηση του εγχειρήματος. Σημειώνεται πως σε αυτήν την προσπάθεια απαιτείται και η ενεργοποίηση και συνεργασία από την πλευρά του Διαχειριστή του Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας. Το βήμα αυτό, αν και σε πρώτη φάση δε μοιάζει να βαραίνει τους Δήμους, ωστόσο στην περίπτωση σημαντικών και μη εγκαίρως προβλεφθεισών αποκλίσεων από την αρχική κοστολόγηση, μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να τεθεί ζήτημα ακόμα και ολοκλήρωσης της επένδυσης από την πλευρά του μελλοντικού αναδόχου. Τελικός ζημιωμένος θα είναι και ο ίδιος ο Δήμος, του οποίου ο σχεδιασμός ετών ενδεχομένως να ναυαγήσει.
Γίνεται επομένως αντιληπτό, πως απαιτείται από όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης και λήψης αποφάσεων, η διαμόρφωση ενός οδικού χάρτη κοινοποιημένου σε όλους τους εμπλεκόμενους με την ηλεκτροκίνηση φορείς, για να προβλεφθούν όλα τα απαραίτητα βήματα για την ορθολογική και έγκαιρη προετοιμασία των Δήμων στην νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης και να αποφευχθούν κίνδυνοι που μπορεί να επηρεάσουν την επίτευξη των εθνικών στόχων για το περιβάλλον.
Η εταιρεία ««Lever – Σύμβουλοι Ανάπτυξης Α.Ε.», όπως και στο προηγούμενο στάδιο εκπόνησης των ΣΦΗΟ υποστήριξε σημαντικό αριθμό Δήμων, έτσι και τώρα μπορεί να αναλάβει την υποστήριξη των δήμων ώστε να ολοκληρώσουν με επιτυχία το συγκεκριμένο εγχείρημα.